Jonna Amelia Franzén

önskeinlägg- skolan

Publicerad 2014-03-28 22:00:00 i Allmänt,

Precis när jag började på min nya skola fick jag en kommentar om jag kunde göra ett inlägg om den och jag valde att göra det lite längre fram, så nu anser jag är en bra tid att göra det.
 
Som de flesta vet som läser min blogg så går jag inte längre kvar på skolan som jag har gått på i all evighet, i 7,5 år gick jag där iallafall. 27 Januari 2014 bytte jag till en skola som heter Prolympia av många olika anledningar, många av anledningarna har jag inte ens sagt till mina närmsta vänner därför att jag vill inte att det ska angå dom.
 
 
Prolympia ligger i Jönköping så det tar alltså ett tag för mig att åka till skolan varje dag, bor inte i Jönköping utan i Habo om ni undrar, så jag behöver åka ungefär en timme innan skolan börjar med buss eller tåg oftast. 
Dagarna då jag börjar kl. 08.00 går jag upp ca 05.40, jag börjar dock bara så tidigt två gånger i veckan så det är inte så att jag gör det varje dag. 
 
Eftersom att Prolympia är en idrottsskola har jag idrott fyra gånger i veckan, iallafall tills nästa termin vad jag vet, det beror på om jag ska ha min specialidrott eller inte (detta har jag inte heller sagt till någon). 
 
Lektionerna är ganska långa, oftast 2-3h (sv, no, eng, so, ma m.m. Inte idrott, musik m.m.)  och ibland, som jag har, samma ämne nästan hela dagen vilket jag tycker är oerhört skönt då man hinner koncentrera sig riktigt mycket på ämnet istället för att ha korta lektioner och vara helt okoncentrerad. 
 
På Prolympia har man även väldigt lite läxor måste jag säga. Det är klart att man pluggar inför prov och sånt hemma men själva "läxorna" har lärarna planerat så man gör dom på lektionen. Alltså, om man inte hinner med det man ska göra på lektionerna blir det läxa som man får göra hemma. Och när det gäller tillexempel glosor får iallafall min klass det väldigt sällan, jag har haft en engelskaläxa med glosor och samma med spanska sen jag började där för två månader sedan. 
 
Man har nästan alltid samma klassrum, sitt "hemklassrum",  så man slipper att gå till massa olika hela tiden.
Man får jobba med datorer väldigt ofta, tycker jag att man får i min klass, ofta minst en gång per dag. 
 
Skolan i Jönköping är ganska nyrenoverad, vad det ser ut som. Alla klassrum är väldigt fräscha och det är även korridorerna. 
 
Man har inga skåp utanför klassrummen som många skolar har, utan i sitt klassrum har man små skåp som man har sina skolsaker i och så hänger man av sig ytterkläderna och väskorna på korkar i klassrummet. 
 
Det som jag själv tycker är svårast med att inte gå på samma skola som mina gamla kompisar är helt klart att hålla kontakten med dom! Jag har tagit bort de som jag inte vill ha i mitt liv och pratar inte med dom alls, en del försöker jag verkligen att hålla kontakten med men det är så mycket svårare än vad man tror. 
 
Och det jag var rädd för i början när jag började på Prolympia var att inte komma in i klassen överhuvudtaget, att jag skulle få sitta ensam på rasterna och vara helt utanför, men istället blev och är det helt tvärtom. Jag är super nöjd med min klass och mina kompisar jag har i skolan och är riktigt glad över att jag började där för jag mår så otroligt mycket bättre nu, har faktiskt aldrig mått bättre än vad jag gör nu! 
 
Detta var nog det mesta som jag hade att skriva om mina "nya" skola. Hoppas även att ni orkade läsa allt, vilket jag nog inte hade orkat. Har ni några frågor är det bara att kommentera så svarar jag så bra jag kan, både om det är om själva skolan eller om mig som går där! 
 
Mitt klassrum, dock syns ju inte skåpen som står precis bakom borden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jonna Amelia Franzén

Jag är en 15årig glad tjej från Jönköping som försöker hålla igång bloggen så bra som möjligt!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela